تم دندونی , جشن دندونی , خرید تم دندونی , آداب جشن دندونی

جشن دندونی که به مناسب رویش اولین دندان شیری در نوزادان برگزار می شود از جمله جشن هایی هست که در کشور های مختلف با آداب و رسوم متفاوتی آن را برگزار می کنند. در این مقاله از سایت لوکس پک بنا داریم تا به بررسی برخی از رسم رسومات جشن دندونی در برخی از کشور ها از جمله در کشور خودمان ایران بپردازیم.

آداب جشن دندونی در کشورهای مختلف

لبنان

مردم کشور لبنان معروف به عروس خاورمیانه برای برگزاری جشن دندونی رسمی به نام اسنِینیه (Snayniyeh) دارند که الهام گرفته از نام یک ظرف خاص برای مخصوص جشن دندونی در لبنان است. این ظرف شامل گندم پخته با شکر، بادام، گردو، پسته و … است که از طرف خانواده نوزادی که تازه دندان درآورده است برای فامیل و آشنایان فرستاده می شود.

کسانی که ظرف را دریافت کرده اند نیز ظرف خالی را با یک هدیه کوچک پر می‌کنند و برای نوزاد می فرستند. برای انتخاب هدیه هیچ نوع خاصی مدنظر نیست و می‌توانند اسباب بازی، لباس، پول و … را شامل شود.

روسیه

در روسیه جشن دندونی همراه با یک قاشق نقره ای است که معمولا هدیه ای از طرف مادر روحانی، پدربزرگ یا مادربزرگ برای نوزاد است آنها بر این باور هستند که مادر نوزاد باید با این قاشق نقره ای به آرامی بر دندان تازه روئیده نوزاد ضربه بزند و با آن قاشق به آن غذا بدهد به امید آنکه در آینده فرزندش دندان های محکم و قوی داشته باشد.

تم دندونی , جشن دندونی , خرید تم دندونی , آداب جشن دندونی

اندونزی

در اندونزی رویش دندان و مو مهمترین مرحله زندگی نوزادان هست برای آنکه رویش آنها را نمادی از افزایش رشد و قدرت می دانند. مادران اندونزیایی بر این باور هستند که تا نوزادان شان دندان در نیاورند آن چنان قوی نیستند تا از خود در برابر ارواح شیطانی محافظت و مراقب کنند از همین رو تا زمانی که فرزندشان دندان در نیاورد آنها را تنها نمی گذارند. پس از رویش دندان برای جشن دندونی نوزاد خود را نزد کشیش برده تا آینده اش را پیش بینی نماید.

ارمنستان

جشن دندونی در کشور ارمنستان با نام آتام هاتیک برگزار می شود که از دو واژه آتام به معنای دندان و هاتیک به معنی ظرف گندم سنتی تشکیل شده است. در این مراسم نوزاد بر روی زمین قرار داده می شود و مخلوطی از دانه ها مانند گندم را که نشانه رفاه هست روی سر آن می ریزند. سپس وسایل مختلفی نظیر وسایل صنعتی، پول و … را در اطراف آنها روی زمین قرار می دهند. هر وسیله ای که برای نوزاد جلب توجه نماید و اولین بار آن را لمس نماید نشان دهنده کار و آینده شغلی او خواهد بود برای مثال اگر نوزاد پول را لمس کند انها بر این باور هستند که در آینده فردی ثروتمند خواهد شد و اگر یک وسیله صنعتی را لمس کند در آینده صنعتگر خواهد بود.

در ایران جشن دندونی به چه صورت برگزار می شود ؟

در کشور ما ایران از دیر باز زمانی که اولین دندان نوزاد رویش پیدا می کرد مادربزرگ یا مادر او با پختن آش دندونی در دورهمی های زنانه که معمولا بصورت عصرانه برگزار می شد به زنان فامیل و همسایگان آش دندونی داده و جشن دندونی را برگزار می کردند. در سال های اخیر اما این جشن ها شکل متفاوتی به خود گرفته اند بدین صورت که تبدیل به تم دندونی شده اند و وسایل و تزئینات خاص خود را دارند برای مثال انواع ظرف یکبار مصرف تم دندونی، گیفت دندونی، لباس دندونی و … مواردی هستند که به این جشن ساده قدیمی اضافه شده اند و آن را به یک مهمانی مجلل بدل کرده اند.

 

در صورتی که شما قصد برگزاری جشن دندونی برای فرزند دلبند خود را دارید می توانید برای خرید تم دندونی با کلیک بر روی تصویر زیر به فروشگاه مراجعه نمائید و خرید آنلاین محصولات را انجام دهید.

تم دندونی , جشن دندونی , خرید پک دندونی

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
  • vgh_68
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
  • 4012 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه